روش‌های تدبر در قرآن | اهمیت تدبر در آیات الهی
کد خبر: 3906372
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
قسمت دوم /

روش‌های تدبر در قرآن | اهمیت تدبر در آیات الهی

اهمیت تدبر در قرآن در دو آیه تأکید شده است. اگر در قرآن تدبر کنیم، دل ما قفل نیست و اگر تدبر نکنیم، قفلی در کنار قفل‌های دیگر در قلب ما وجود خواهد داشت.

به گزارش ایکنا، اسماعیل عاکفی، مدرس و پژوهشگر قرآنی، در دومین جلسه روش‌های تدبر در قرآن به بیان موضوع اهمیت تدبر در آیات الهی قرآن کریم پرداخته که متن آن در ذیل آمده است؛

«بسم الله الرحمن الرحیم

سلام علیکم؛ طی جلسه گذشته در مورد تدبر در قرآن صحبت کردیم که معنی تدبر چیست و چرا باید در قرآن تدبر کنیم؟ اما اینجا سؤالی مطرح می‌شود که اهمیت تدبر چیست و چرا قرآن کریم می‌فرماید در آیات الهی تدبر کنیم؟

همان آیاتی که در جلسه گذشته بیان کردیم در این جلسه نیز ارائه کرده و از زاویه‌ای دیگر در آن تدبر می‌کنیم.

«أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا؛ آیا در قرآن تدبر نمی‌کنند یا بر دل‌هایشان قفل است.» (محمد / ۲۴)

در خود قرآن کریم بیان می‌شود که هر کسی در قرآن تدبر نکند، دل او قفل است. این بدان معناست که ممکن است اقسام اشکالات قلبی برای ما مانند قفل حسد، قفل ریا، قفل تکبر و ... وجود داشته باشد. همچنین، قفل دیگری نیز به نام قفل عدم تدبر در قرآن وجود دارد که اگر در قرآن تدبر کنیم، دل ما قفل نیست و اگر تدبر نکنیم، قفلی در کنار قفل‌های دیگر در قلب ما وجود دارد. خود قرآن کریم اهمیت تدبر در آیات را بیان می‌کند. «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا»

همچنین، همانند این آیه را دوباره در قرآن داریم که «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ ۚوَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلَافًا كَثِيرًا؛ آیا در قرآن تدبر نمی‌کنند تا ببینند اگر قرآن از ناحیه فردی غیر از خدا بود، کلی اختلاف در آن پیدا می‌شد؟» (نساء/ ۸۲) تدبر در قرآن باعث می‌شود که ایمان ما به قرآن جدی‌تر و محکم‌تر باشد و ایمان با بصیرت بیشتری داشته باشیم و بدانیم که باید حتما قرآن را اعجاز خداوند متعال بدانیم.

این موضوع بسیار مهم است که خداوند متعال متنی را 1400 سال پیش فرستاده و تحدی کرده که به هیچ عنوان نمی‌توانید از آن بهتر آورده و حتی یک سوره مانند آن بیاورید. همچنین، نمی‌توانید هیچ‌گونه اختلافی را در آن پیدا کنید. پس باید در آیات الهی تدبر کنیم تا این مطلب را از درون دریابیم.

ان‌شاءالله در قرآن تدبر می‌کنیم.»

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha